The CSBE | Zaha Foundation Cycling Project
Report II: Cycling Projects around the World 

 

Cycling offers numerous advantages to its users and to society in general. These include affordability in terms of ownership and maintenance; health benefits; the need for very little space for movement and parking in comparison to motor vehicles; and minimal impact on the environment. In this context, the Center for the Study for the Built Environment (CSBE), in coordination with Zaha Foundation / Zaha Center for Children, has initiated a project that aims at spreading the culture of cycling in Jordan for the purposes of both physical exercise and transportation.

The first part of the initial phase of the project consisted of a survey that was launched on June 13, 2014 and that aimed at identifying opinions, comments, and experiences regarding cycling from a wide segment of Jordanian society, which would be of great value for any attempts that aim at developing cycling path projects in Jordan. The survey was filled by a total of 824 participants, and a report that presents the survey results, including general information about the survey participants, as well as their opinions, comments, and suggestions regarding cycling in Jordan, was published on November 18, 2014. Click here to view the survey results report.

This report, which forms the second part of the initial phase of the project, looks into the benefits of cycling, provides information on cycling-related signage and road markings, and presents information on cycling projects in several countries around the world and how these projects have impacted their users.

Download the report as a PDF file in Arabic or in English.

Click here to view The CSBE | Zaha Foundation Cycling Project Report I: Results of the Survey on Cycling in Jordan.

تقدم الدراجات الهوائية مزايا عديدة لمستخدميها وللمجتمع عامة تتضمن قلة تكلفة التملك والصيانة، ورفع مستويات اللياقة البدنية عامة، وحاجتها إلى حيز صغير فقط للحركة والإصطفاف بالمقارنة مع السيارات، والرفق بالبيئة. ولذلك، قام مركز دراسات البيئة المبنية بالتعاون مع مؤسسة زها / مركز زها الثقافي للأطفال بتأسيس مشروع يهدف إلى نشر ثقافة إستخدام الدراجات الهوائية في الأردن سواء كان ذلك بهدف الرياضة أو التنقل.

وتضمن الجزء الأول من المرحلة الأولى من هذا المشروع إستبيان كان قد نشر في 13 حزيران 2014 بهدف التعرف على آراء وملاحظات وتجارب أوسع شريحة ممكنة من المجتمع الأردني بخصوص إستخدام الدراجات الهوائية إذ أن ذلك سيساعد إلى حد كبير في تأسيس وتطوير هذا المشروع الذي يهدف إلى خدمة المجتمع عامة. وقدقام بتعبئة اللإستبيان 824 مشاركاً، وتم في 18 تشرين الثاني 2014 نشر تقرير يحتوي على نتائج الإستبيان وآراء المشاركين واقتراحاتهم بخصوص إستخدام الدراجات الهوائية في الأردن، ويعرض أيضاً المسارات التي اقترحها المشاركون للدراجات الهوائية.

يعرض هذا التقرير، وهو الجزء الثاني من المرحلة الأولى من المشروع، فوائد ركوب الدراجات الهوائية، ويحتوي على معلومات عن الإشارات المرورية وعلامات الطرق المخصصة للدراجات الهوائية، كما يعرض مشاريع مسارات الدراجات الهوائية في العديد من بلدان العالم وتفاعل مستخدميها معها. إن التقرير متوفر باللغتين العربية والإنجليزية.

إضغط هنا للإطلاع على التقرير الأول من مشروع مركز دراسات البيئة المبنية ومؤسسة زها لإستخدام الدراجات الهوائية: نتائج استبيان استخدام الدراجات الهوائية في الأردن.